Autobanden Veldhoven

Een van de vele maten en constructies van banden.

Als vuistregel geldt: een vierwielaandrijving verhoogt uw snelheid met 4 km/h. Bijvoorbeeld: een 190/60 R15 band verhoogt de snelheid van uw auto met ongeveer 40 km/u. Dat is heel wat minder dan de 200 km/u van de standaard rubberen band van een nieuwe auto – en dan hebben we het nog niet over het maximaliseren van het vermogen op de weg.

Er is trouwens nog een andere factor die in overweging moet worden genomen bij de aankoop van nieuwe auto banden voor uw auto. En wat is dat? U raadt het al: de rolweerstand.

Rolweerstand

Niet dat we het hebben over fysieke weerstand, maar dat wat wordt opgeveerd en meegevoerd als de banden draaien. Dus, als u zoeft tot 75 km/u en plotseling op de rem trapt, wat gebeurt er dan met de banden van uw auto? Ze zullen hoogstwaarschijnlijk onregelmatig contact krijgen met het andere wegdek! Dit resulteert in een combinatie van abnormale tractie en slijtage. Het voorbeeld werkt niet in omgekeerde richting!

Het probleem met “weerstand” is dat 99% van die weerstand van binnenuit de band zelf komt. Als een band is ontworpen om te rollen bij 100 km/u, en u trapt op de rem bij 110 km/u, is het resultaat dat beide banden onvoldoende contact hebben om op te vertrouwen, en dus hebt u zojuist 2 km/u aan voorwaartse tractie verloren – om nog maar te zwijgen van 8 – 12 uur rijtijd door gemiste kansen.

Dat is slechts een van de weinige nadelen van runflat banden. Maar vergeleken met de opportuniteitskosten van rollende banden en de schade aan een voertuig en passagiers; zou het allemaal goed zijn als ze de band zouden vervangen op het moment dat ze hun drempel bereiken.

Nu kent u de nadelen van runflats en runflatbanden, maar hoe zit het met de voordelen? Ze worden hier vergeleken met “gewone” banden, maar eerlijk gezegd hebben ze wel degelijk hun voordelen.

Door runflats te gebruiken vanwege hun relatieve veerkracht worden automobilisten beschermd tegen aansprakelijkheid bij een ongeval. Runflat-banden kunnen na 100 km en 50% tot 80% van hun oorspronkelijke luchtdruk worden gebruikt. Dit biedt automobilisten meer bescherming in geval van plotseling remmen of een noodstop op gladde ondergrond. Ze gaan langer mee dan hun “gewone” tegenhangers en veel langer dan “energieabsorberende” banden, . waardoor automobilisten een grotere duurzaamheid genieten.

Deze voordelen veranderen een “ongunstige” afweging in een “Turning market advantage”! In de meeste staten, is het de wet om voldoende en up to date banden op transportvoertuigen te hebben. Degenen die ervoor kiezen om de wet te overtreden en hun banden niet te vervangen, hebben zichzelf wijd open gelaten voor boetes en zelfs inbeslagname van het voertuig.

Alle staten hebben ontoereikende of geen richtlijnen voor het vervangen van energieabsorberende banden. Daarom is er geen kosteneffectieve, effici├źnte manier om energie-absorberende banden te vervangen.

Sommige staten eisen wel dat banden met een bepaalde classificatie orillatie vervangen moeten worden voor de vervaldatum. De meeste staten hebben dergelijke normen niet voor banden die op gas rijden Er zijn geen staats- of federale richtlijnen voor het vervangen van energie-absorberende banden in energie-sterkte-banden. Daarom worden automobilisten aan het toeval overgelaten en zijn ze gedwongen ofwel de kosten te laten oplopen ofwel de veiligheid te laten afhangen.

Het volgende voorbeeld is een eerlijk en redelijk voorbeeld van hoe “gewone” luchtbanden veranderen in Energieabsorberende Run-Flats.